Deze mooie Rover P4 komt uit 1963 en is van het type 95. Foto's van de occasion kunt u hieronder zien.
Dit model heeft de 6 cilinder 2.6 liter kop/zijklepmotor die bekend staat om de rustige en lage stationairloop. De combinatie van een enkele SU carburateur, SU elektrische brandstofpomp en Lucas verdeler is bij veel andere merken en modellen toegepast en bleek een betrouwbare combinatie. Een goed afgestelde 6 cilinder motor staat bekend om het snelle starten. Bij deze auto is dat perfect; bij het omdraaien van het contactsleuteltje start de motor meteen.
Het interieur is luxueus, voorzien van echt leder, houten dashboard en deurpanelen en chromen randjes om de tellers. Ook de staande, gebogen “Shepherds Crook” handrem is typisch en praktisch tegelijk. De eveneens chromen, gebogen versnellingspook bedient een 4 versnellingsbak met een overdrive, die er voor zorgt dat met een veel lager motortoerental een “moderne” , hogere cruisesnelheid gereden kan worden en dat alles door het simpel bedienen van een klein hendeltje aan de stuurkolom.
Een heel opvallende verschijning in het dashboard is de originele, werkende radio.
De geur van het interieur doet denken aan de jaren zestig, deze typische geur hoort bij een dergelijke auto.
Aan de buitenkant springt meteen het mooie chroomwerk in het oog. Het is tijdens de restauratie vakkundig aangepakt.
De P4 is enkele jaren geleden geheel gerestaureerd volgens het “boutje moertje” principe; elk onderdeel is gedemonteerd en vervolgens vervangen of gereviseerd. De carrosserie is zelfs van het chassis gelift om de onderzijde van de body ook te kunnen spuiten.
Deze P4 is origineel Nederlands en heeft diverse eigenaren gehad, waarvan er nog enkele te raadplegen zijn over de historie.
De auto heeft in 2013/2014 en 2015 diverse onderhouds-, verbeter- en modificatiereparaties ondergaan waarvan de rekeningen bijgevoegd zijn in het dossier. De auto is origineel voorzien van schijfremmen voor in combinatie met een rembekrachtiger die ook gemodificeerd is. Voor de veiligheid is er een massa-onderbreker geplaatst onder de achterbank.
De auto heeft goede Vredestein klassiekerbanden in de maat 185/15.
Deze P4 wordt afgeleverd met een verse APK-keuring en de bijbehorende “pyama”.
De Rover is klaar voor gebruik en is een van de meest originele en goed rijdende P4 modellen die we hebben gereden en beoordeeld. Toekomstige eigenaren zullen nog lang kunnen genieten van deze schoonheid.
Vraagprijs: € 19.500